فهرست مطالب

Health, Spirituality and Medical Ethics
Volume:7 Issue: 2, Jun 2020

  • تاریخ انتشار: 1399/03/12
  • تعداد عناوین: 9
|
  • اکرم حیدری، مرتضی حیدری* صفحه 1

    رویکرد کل نگرانه به انسان و سلامت او، زمینه پرداختن به مباحث فراجسمانی را در حوزه سلامت فراهم نموده است. از آنجا که نظام سلامت مطلوب در این رویکرد و بر اساس چنین قرایتی از انسان ، در گرو تربیت منابع انسانی برخوردار از شایستگی های متناسب خواهد بود، موسسات آموزش پزشکی و مراکز اعتباربخشی آنها در نقاط گوناگون جهان، موضوع معنویت را مورد توجه جدید قرار داده اند، به نحوی که پرداختن به آن را بخشی جدایی ناپذیر از اهداف و برنامه های آموزشی خود تعریف کرده اند. امروزه، بسیاری از دانشکده های پزشکی در کشورهای مختلف ازجمله آمریکا و انگلستان، مباحث مرتبط با دین و معنویت را در برنامه درسی خود گنجانده اند که این مهم با استفاده از راهبردهای مختلف آموزشی و اهداف برنامه درسی در راستای تحقق حداقل شایستگی های مورد انتظار از دانش آموختگان پزشکی در این زمینه دنبال می شود (1).این رویکرد اگرچه در ماهیت خود، مبتنی بر نیازی اصیل و کهن است، اما در نظام آموزش پزشکی نوین، پدیده ای نسبتا جدید و از این رو، در حال تجربه و آزمون است. ازاین رو، این سوال اساسی قابل طرح است که آموزش معنویت در حوزه آموزش پزشکی چگونه میسر می گردد و به عبارت دیگر، چگونه می توان اهداف این آموزش را به نحو بهینه محقق نمود؟ از آنجا که اهداف آموزشی نقش مهمی در تعیین راهبردهای آموزشی دارند، ضرورت تبیین منظور و مقصود از پرداختن به معنویت در آموزش پزشکی، راهگشای تعیین راهبرد مورد استفاده در آموزش معنویت خواهد بود. بدیهی است برای این امر می توان سطوح متعددی از اهداف را مورد توجه قرار داد. اگرچه درک اولیه از ضرورت توجه به ابعاد فرامادی انسان توسط پزشک و تیم درمان، به عنوان یک هدف حداقلی در این راستا، از طریق آموزش در چارچوب متعارف آن مقدور است، اهداف والاتر مورد نظر در این رویکرد، نیازمند ورودی متفاوت خواهد بود. هدف غایی پرداختن به معنویت در آموزش پزشکی از دیدگاه نگارندگان، ایجاد و تقویت نگاه کارکنان بالقوه حوزه سلامت به انسان با در نظر گرفتن حقیقتی به نام روح به عنوان بخشی اصیل و مهم از وجود هر انسان و عبور از پارادایم محدود زیست پزشکی است. از چنین منظری، ورود معنویت به آموزش پزشکی، ورودی بنیادین و اصیل خواهد بود تا درکی همه جانبه از انسان و نیازهای متنوع او را که بخش قابل توجهی از آنها فراتر از جسمانیت او را دربرمی گیرند، دنبال نموده و اعتلای حوزه سلامت و ارتقای سلامت جوامع انسانی را در پی داشته باشد. آموزش پزشکی، فراتر از کسب مجموعه ای از دانش و مهارت ها توسط فراگیران، فرایندی بسیار پیچیده از پرورش، ساخته شدن و شکل گرفتن دانش آموختگان در بستر کلی نظام آموزش پزشکی است که خود به طرز عمیقی با نظام ارایه خدمات سلامت در هم تنیده و عجین شده است و این پرورش، حاصل تعامل نزدیک و طولانی مدت فراگیر در این فضای یادگیری و ارایه خدمت است. صاحب نظران معتقدند انتقال مطلوب مفاهیمی چون معنویت، اخلاق حرفه ای و مباحث فرهنگی و اجتماعی مرتبط در فرایند آموزش پزشکی، از طریق کوریکولوم پنهان صورت می گیرد (2). انتقال پیام ها به صورت ضمنی و غیر مستقیم در محیط های آموزشی با تمرکز بر آداب و رسوم فرهنگی، هنجارها، ارزش ها، نگرش ها، مهارت ها، تمایلات و انتظارات اجتماعی و رفتاری، مفهوم کوریکولوم پنهان را دربرمی گیرد و در آن، علاوه بر محتوای پیام، ارسال کننده پیام، محیط و شیوه تبادل پیام، از اهمیت خاصی برخوردار است (3). کوریکولوم پنهان که خود متاثر از کوریکولوم رسمی، عوامل انسانی و عوامل محیطی است (4)، ظرفیتی را برای انتقال مفاهیم فراتر از برنامه درسی در راستای یادگیری بهتر و در نهایت، عملکرد مطلوب فراهم می کند. کوریکولوم پنهان، به طور عمده بر زمینه های مرتبط با مبانی نگرشی، فرهنگی و ارزشی تمرکز دارد و در حوزه آموزش پزشکی، متاثر از فرهنگ حاکم بر محیط های آموزشی و ارایه خدمات سلامت است و الگوها در این زمینه از اهمیت ویژه ای برخوردارند و بدین ترتیب، حتی ممکن است مغایر با کوریکولوم رسمی باشد. نقش کوریکولوم پنهان در مراحل بالینی آموزش پزشکی، چشمگیرتر بوده و رفتارهای اساتید و دیگرانی که فراگیران، رفتارهای آنان را به عنوان رفتار مرجع می پذیرند و نیز، فضای کلی حاکم بر محیط آموزشی، در شکل گیری شخصیت دانشجویان به ویژه در نحوه رابطه با بیماران موثر است. آموزش معنویت در راستای تحول در پارادایم حاکم بر پزشکی، از آنجا که بیش از آموزش صرف در حیطه دانش فراگیر بوده و بر نگرش و رفتار او تمرکز دارد، از محمل کوریکولوم پنهان، به شایستگی قابل انتقال است (5). بدین ترتیب، آموزش معنویت در دانشکده های پزشکی، از طریق ادغام در برنامه های جاری، دلالت های فلسفی مرتبط با کل نگری، توجه به تجارب فردی در کنار آموزش های دانشگاهی، فراگیری از طریق در معرض قرار گرفتن و نیز سازوکارهای حمایتی تاکید می شود (6). اگرچه به نظر می رسد کوریکولوم پنهان، اثرات خود را به گونه ای تصریح نشده و گاهی ناخواسته برجای می گذارد، از طریق مداخلات موثر و برنامه ریزی شده و البته با ایفای نقش فعال و موثر اساتید، می تواند زمینه ساز تاثیرات مطلوبی در دانشجویان باشد.هرچند که آموزش معنویت و به ویژه مراقبت معنوی در قالب کوریکولوم رسمی و واحدهای درسی ضروری است، ولی به نظر می رسد تاثیر کوریکولوم پنهان در آموزش های مرتبط با این بعد از سلامت به طور کاملا مشخصی بیش از تاثیر آن در آموزش های مرتبط با سایر ابعاد سلامت باشد. بنابراین، لازم است در تمام سطوح به ویژه در سطح سیاست گذاری و برنامه ریزی مورد توجه قرار گیرد.

    کلیدواژگان: معنویت، آموزش پزشکی، کوریکولوم پنهان
  • مجتبی حبیبی عسگرآباد*، صدیقه مومنی فر، محمد عباسی صفحات 9-19
    مقدمه و هدف

    ابتلاء به سرطان پستان همراه با تغییرات و تجارب منحصر به فرد در تمام ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی افراد می باشد. هدف این مطالعه، تبیین تجارب معنوی بیماران مبتلا به سرطان پستان بود.

    روش ها

    یک مطالعه کیفی با رویکرد پدیده شناسی انجام شد. 20 بیمار مبتلا به سرطان پستان که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، به صورت هدفمند از بخش انکولوژی بیمارستان شهید بهشتی قم انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه های عمیق نیمه ساختارمند انفرادی در مدت زمان بین 50 تا 75 دقیقه جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش شش گام Van manen استفاده شد.

    یافته ها

    در جریان تجزیه و تحلیل داده ها، مضمون اصلی تجربه معنوی بیماران "رجعت به سوی امر قدسی"بدست آمد. این مضمون شامل؛ "باورها و نگرش معنوی"، "رشد و تعالی معنوی"، "حمایت معنوی" و "پیوند دوباره به نیروی زندگی" بود.

    نتیجه گیری

    تجارب مشارکت کنندگان این مطالعه نشان داد؛ ابتلا به سرطان پستان موجب پررنگ شدن بعد معنوی و گرایش افراد به معنویت می شود. لذا دست اندرکاران تیم درمان می توانند با استفاده از یافته های این مطالعه در برنامه ریزی آموزشی و ارایه خدمات معنویت محور به بیماران با سرطان پستان استفاده کنند.

    واژه های کلیدی: سرطان پستان، تجربه زیسته، پدیده شناسی

  • فاطمه مهدی پور*، راشین عارف نیا، اقبال زارعی صفحات 20-26
    زمینه و هدف

    فوت فرزند می تواند مشکلات زیادی را برای مادران به وجود بیاورد. ازاین رو این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی مداخلات معنوی-مذهبی بر روی نشانگان اختلال سوگ بیمارگون و افزایش سرسختی روان شناختی مادران دارای سوگ بیمارگون انجام شد.

    روش بررسی

    طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دارای اختلال سوگ بیمارگون شهر کرج در سال 98 بودند. نمونه موردمطالعه شامل 28 نفر از مادران بود که به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند و اعضای گروه آزمایش تحت مداخلات معنوی-مذهبی قرار گرفتند. از پرسشنامه سوگ بیمارگون (ICG) و پرسشنامه بررسی دیدگاه های شخصی (PVSQ) برای جمع آوری داده ها استفاده شد. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس تک متغیری (آنکوا) و نرم افزار SPSS-26 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که مداخلات معنوی-مذهبی اثر معناداری بر نشانگان اختلال سوگ بیمارگون (F= 31.96, P-value= 0.001) و سرسختی روان شناختی (F= 39.09, P-value= 0.001) دارد.

    نتیجه گیری

    با توجه به یافته های این پژوهش، مداخلات معنوی-مذهبی می تواند موجب کاهش نشانگان اختلال سوگ بیمارگون و افزایش سرسختی روان شناختی مادران دارای سوگ بیمارگون باشد. بنابراین استفاده از مداخلات معنوی-مذهبی در محیط های بالینی برای بهبود افراد با نشانگان اختلال سوگ بیمارگون پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: معنویت، مذهب، سوگ، سرسختی
  • مهدی پورکرد، فضل الله میردریکوند*، امیر کرمی صفحات 27-34
    سابقه و هدف

    نوجوانی از دیرباز به عنوان یکی از مراحل مهم زندگی مورد توجه بوده است، نوجوانان که سرمایه های انسانی هر جامعه محسوب می شوند، علاوه بر فشارهای ناشی از گذر از دوران نوجوانی، امروزه تحت تاثیر فشارهای محیطی مانند فقر، خشونت، مصرف مواد و غیره نیز قرار دارند؛ با توجه به این عوامل تاب آوری نقش مهمی در این دوران دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش شادکامی، سبک های دلبستگی و نگرش مذهبی در تاب آوری دانش آموزان بود.

    مواد و روش ها

    پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. آزمودنی های پژوهش شامل 354 دانش آموز بود که از میان دبیرستان های متوسطه اول شهرستان نجف آباد به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه شادکامی آکسفورد (1989)، پرسشنامه سبک های دلبستگی هازن و شیور (1987)، پرسشنامه نگرش مذهبی براهنی و گلریز (1353) و پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) استفاده شد برای تجزیه و تحلیل رابطه بین متغیرها و پیش بینی تغییرات هوش معنوی، روش های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد استفاده قرار گرفت.

    یافته ها

    نتایج پژوهش نشان داد که شادکامی، نگرش مذهبی و سبک دلبستگی ایمن با تاب آوری در دانش آموزان رابطه مثبت معناداری دارند (001/0> P). نتایج تحلیل رگرسیون نشانگر آن بود که قوی ترین متغیرهای پیش بینی کننده تاب آوری در دانش آموزان به ترتیب شادکامی، نگرش مذهبی و سبک دلبستگی ایمن می باشد (001/0> P).  

    استنتاج

    این نتایج نشان می دهند که شادکامی و نگرش مذهبی و سبک دلبستگی ایمن می توانند از عوامل مهم در تاب آوری دانش آموزان باشند.

    کلیدواژگان: تاب آوری، شادکامی، سبک های دلبستگی، نگرش مذهبی، دانش آموزان
  • حسین رستمی، شیرین زینالی*، فرشته فیروزی، محمدعلی عامری، آیت الله فتحی صفحات 43-49
    زمینه و هدف

    اخلاق کار اسلامی متاثر از متغیرهای متعددی است به نظر می رسد برخی مولفه های روانشناختی بر اخلاق کاریی تاثیرگذار باشد. هدف مطالعه حاضر پیش بینی اخلاق اسلامی کارکنان بیمارستان شهید محلاتی تبریز  بر اساس انعطاف پذیری و تاب آوری است.

    روش بررسی

    این مطالعه نوع از نوع پژوهش های توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل تمامی کارکنان بیمارستان شهید محلاتی شهر تبریز در سال 1398 است. 200نفر به صورت نمونه گیری غیراحتمالی دردسترس انتخاب شده و به پرسشنامه های تاب آوری، انعطاف پذیری و اخلاق کار اسلامی پاسخ دادند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و روش های همبستگی پیرسون و رگرسیون تحلیل شدند و میزان p کمتر از 05/0 جهت معناداری آماری در نظر گرفته شد.

    یافته ها

     نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که مولفه های تاب آوری (تصور شایستگی فردی (001/0>p)، اعتماد به غرایز فردی (003/0>p)، پذیرش مثبت تغییر وروابط ایمن (001/0>p)، کنترل و تاثیرات معنوی (004/0>p)) و مولفه های انعطاف پذیری (انعطاف پذیری وظیفه ای (008/0>p)، انعطاف پذیری مهارتی (001/0>p) و انعطاف پذیری رفتاری (001/0>p)) رابطه ای مثبت و معنادار با اخلاق کار اسلامی دارند  . همچنین مشخص شد که تاب آوری با میزان درصد 60 و انعطاف پذیری  با درصد  45 توان پیش بینی اخلاق اسلامی را در بین کارکنان بیمارستان شهید محلاتی تبریز دارند.

    نتیجه گیری

    با توجه به تاثیر گذاری مولفه های تاب آوری و انعطاف پذیری در اخلاق اسلامی نتیجه گرفته می شود که هر اندازه مولفه های تاب آوری و انعطاف پذیری فرد بالا گرایش به اخلاق اسلامی و تعهد به آن افزایش پیدا می کند.

    کلیدواژگان: انعطاف پذیری، تاب آوری، اخلاق کار اسلامی
  • زهرا لاری گل، محمد حسن غنی فر*، قاسم آهی، فاطمه شهابی زاده، جلیل جراحی صفحات 50-58
    مقدمه

    در سال های اخیر گرایش به کارآفرینی و مباحث مربوط به آن از جمله خودکارآمدی کارآفرینانه افزایش چشمگیری داشته است. از این رو مطالعه حاضر باهدف نقش هوش معنوی در خودکارآمدی کارآفرینانه با میانجی گری تفکر راهبردی انجام شد.

    روش ها

     این مطالعه توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. از جامعه آماری این پژوهش که شامل تمامی کارآفرینان مشغول به فعالیت در واحد فناور پارک علم وفناوری خراسان جنوبی در بازه زمانی اردیبهشت تا تیرماه 1398 بودند، 120 نفر دانشجوی کارآفرین به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب و به پرسش نامه های هوش معنوی کینگ(2008)، تفکر راهبردی گلدمن (2006) و خودکارآمدی کارآفرینانه دی نابل و همکاران (1999) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از مدل سازی ساختاری و الگوریتم حداقل مربعات جزیی (PLS) و نرم افزار (SPSS) استفاده شد.

    یافته ها

     نتایج نشان داد که رابطه مستقیم و معناداری بین هوش معنوی با خودکارآمدی کارآفرینانه و تفکر راهبردی و رابطه مستقیم و معناداری بین تفکر راهبردی با خودکارآمدی کارآفرینانه وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که تفکر راهبردی نقش میانجی در رابطه بین هوش معنوی با خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان دارد.

    نتیجه گیری

      با توجه به نقش هوش معنوی و تفکر راهبردی بر میزان خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان، توجه مسیولان و دست اندر کاران نظام آموزشی به نقش عوامل موثر در افزایش خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان از ضروریات این پژوهش است.

    کلیدواژگان: هوش معنوی، خودکارآمدی کارآفرینانه، تفکر راهبردی، دانشجوی کارآفرین
  • صفحات 59-67
    زمینه و هدف

    شناخت عوامل مرتبط با گرایش به سوء مصرف مواد در دانشجویان می تواند تاثیر بسزایی در پیشگیری از گرایش آنان به سمت اعتیاد داشته باشد. لذا این مطالعه باهدف تعیین رابطه ی بین بهزیستی معنوی و بهزیستی روانی با گرایش به سوء مصرف مواد در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام گرفت.

    روش بررسی

    این مطالعه یک مطالعه توصیفی-همبستگی بود. جامعه ی آماری تحقیق کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی و دکترای عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 96-95 بودند که تعداد آن ها 1759 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از روش کوکران تعداد 315 نفر تعیین شد که به صورت نمونه گیری تصادفی وارد مطالعه گردیدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه های گرایش به سوء مصرف مواد برگرفته از MMPI-2، بهزیستی روانی ریف و بهزیستی معنوی پالوتزین و الیسون بود. جمع آوری گردید. از بین 315 پرسشنامه توزیع شده تعداد 295 پرسشنامه سالم وارد مرحله تجزیه و تحلیل شدند. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه انجام شد.

    یافته ها

    بین متغیر بهزیستی معنوی کل با گرایش به سوء مصرف مواد و مولفه های استعداد و پذیرش اعتیاد رابطه معنادار وجود داشت (05/0>P). ارتباط بین مولفه های رشد شخصی با پذیرش اعتیاد و مولفه ی پذیرش خود با گرایش به سوء مصرف مواد و پذیرش اعتیاد در این مطالعه تایید شد (05/0>P). همچنین بهزیستی معنوی، بهزیستی مذهبی و مولفه پذیرش خود توان پیش بینی و تبیین متغیر گرایش به سوء مصرف مواد را به ترتیب به میزان 26، 9/19 و 18 درصد دارند. همچنین دو مولفه رشد شخصی و پذیرش خود توان تبیین پذیرش اعتیاد را به میزان 6/19 و 4/18 درصد داشتند.

    نتیجه گیری

     پذیرش خود و بهزیستی معنوی از عوامل پیش بینی کننده گرایش به سوء مصرف مواد در دانشجویان هستند.

    کلیدواژگان: بهزیستی روانشناختی، بهزیستی معنوی، گرایش به سوء مصرف مواد، دانشجویان علوم پزشکی
|
  • Akram Heidari, Morteza Heidari* Page 1

    Medical education, beyond the acquisition of a set of knowledge and skills, is a quite complicated process of cultivation, formation, and development of health professionals (1) in the educational context which in turn, is deeply associated and intertwined with health delivery system. This is an output of close relationship and long-term interaction of the learner with the educational environment. The optimum output of this system, will be a graduate, possessing the required competencies and capable of performance with a holistic approach, a part of which are spiritual competencies (2). Regarding the significance of spirituality in holistic approach to health, medical education institutes and their accrediting agencies all over the world have seriously addressed the issue as an inseparable part of instructional goals and programs (3). Although this, by nature, is based on an old and original need, it is a relatively new phenomenon in formal medical education and thus undergoing a process of trial and error. Considering the multiple teaching and learning strategies and methods in medical education (4), the question arises about the best way for spirituality to be taught in medical schools.Determining the appropriate educational strategies in this field depends on a clear explanation of the aims and purposes of addressing spirituality in medical education. These aims could be classified in different levels, the minimum level being an overall perception of non-physical dimensions of human being. Nevertheless, the ultimate goal of incorporating spirituality in medical education according to the authors can be stated as a shift from the narrow biomedical paradigm to a deepened and strengthened holistic view among the health care potential workers, with special attention to Spirit as a truth composing a main part of his existence. It is believed that this recognition, followed by a comprehensive understanding of man and his diverse needs, leads to improvement in healthcare system and transcendence of health in human communities. In this way, addressing spirituality in medical education should be regarded paradigmatically, influencing many fundamentals of knowledge, attitude, and behavior. In other words, spirituality should be covered in medical curricula to convey a thorough knowledge of human being (5). It should be noted that during medical education, apart from technical knowledge and skills, a set of character traits and a kind of professional identity are formed, not only as a result of textbooks and educational materials, but through implicit and indirect messages conveyed within the atmosphere of education. These messages mainly focus on cultural customs, values, norms, social and behavioral expectations and tendencies, encompassing the concept of hidden curriculum in which, in addition to the content of the message, the sender, the environment and the way the message is exchanged are of particular importance (6). Hidden curriculum provides a capacity for transmission of messages beyond curriculum, which can be means of better training and finally better performance. Hidden curriculum, influenced by the organizational culture and especially role models, may be contrary to formal curriculum and the explicit educational goals. This is especially significant in clinical stages of medical education in which the actions of professors and others whose behavior is accepted as reference, accompanied by the overall atmosphere of the educational settings play a major role.It seems that to teach spirituality with the above-mentioned goals, it is necessary to take advantage from the capacity of hidden curriculum (7). Firstly, because it can be helpful in preventing against the negative consequences of what is implicitly taught in educational contexts, and secondly, to prepare the ground for utilizing it to develop and strengthen these competencies and meet existing challenges in areas such as medical ethics, professionalism, social accountability, and integrity. So, despite acknowledging spirituality and especially spiritual care as a part of formal curriculum, it seems that the effect of hidden curriculum is clearly greater on this dimension of health compared with other aspects of health. Although hidden curriculum exerts its effects in an implicit and at times unintended manner, targeted and planned interventions can lead to desirable effect on the learners. So it is recommended to consider spirituality in different levels from policy-making to planning, implementation and evaluation.

    Keywords: spirituality, medical education, hidden curriculum
  • Mahnaz Kahrizeh, Mohammad Saberi, Sepideh Bashirgonbadi* Pages 2-8
    Background and Objectives

    Parental divorce can cause distress for the children of a family and they may not be able to easily adjust themselves to it. Therefore, it is necessary to identify the factors that can improve their distress and facilitate the process of their adjustment. The present study aimed to evaluate the effectiveness of spiritual-religious interventions on: anxiety, depression, and adjustment to parental divorce in female high school students.

    Methods

    This quasi-experimental study was conducted based on a pretest-posttest design with a control group. The population consisted of all female high school students whose parents had divorced in Malayer, Iran, in 2019. In total, 28 female high school students were selected through convenience sampling method and were divided randomly into intervention and control groups. Furthermore, the intervention group was subjected to spiritual-religious interventions. The data were collected using the child behavior checklist and divorce adjustment inventory revised. In addition, the data were analyzed in SPSS software (version 22) through multivariate analysis of covariance.

    Results

    The results showed that spiritual-religious interventions had significant effects on the results of post-test anxiety (F=24.22 and P<0.05), depression (F=4.50 and P<0.05) and adjustment to parental divorce (F=6.75 and P<0.05).

    Conclusion

    According to the findings of this study, spiritual-religious interventions can improve anxiety, depression, and facilitate the process of adjustment to parental divorce in female high school students. The results of this research can have many practical implications.

    Keywords: Adjustment, Anxiety, Depression, Divorce, Religion, Spirituality
  • Mojtaba Habibi Asgarabad*, Sedigheh Momeni Far, Mohammad Abbasi Pages 9-19
    Background and Objectives

    Breast cancer is associated with unique changes and experiences in all physical, psychological, social, and spiritual aspects of one’s life. In this regard, the present study aimed to investigate the spiritual experiences of breast cancer patients.

    Methods

    This qualitative study was conducted using a hermeneutic phenomenological approach. In total, 20 eligible breast cancer patients were selected, through maximum variation and purposive sampling method, from the oncology ward of Shahid Beheshti Hospital in Qom, Iran in 2019. The required data were collected using semi-structured in-depth interviews which lasted between 50-75 min. The collected data were analyzed using the six-step Van Manen method.

    Results

    After the data analysis, the main theme of the spiritual experience of the patients was "return to the Holy". This theme included "spiritual beliefs and attitudes", "spiritual growth and excellence", "spiritual support", and "restoration of the power of life".

    Conclusion

    According to the lived experiences of the participants of this study, breast cancer highlights the spiritual aspect of one’s life and the tendency towards spirituality. Therefore, the healthcare team can use the findings of this study to develop educational plans and provide spirituality-based services to breast cancer patients.

    Keywords: : Breast Cancer, Life Experience, Phenomenology
  • Fateme Mehdipour*, Rashin Arefnia, Eghbal Zarei, Eghbal Zarei Zarei Pages 20-26
    Background and Objectives

    Death of a child can be the source of many problems for mothers. Therefore, the present study aimed to investigate the effects of the spiritual-religious intervention on complicated grief disorder and the psychological hardiness of mothers suffering from this disorder.

    Methods

    The present quasi-experimental study was conducted using a pretest-posttest design with a control group. The statistical population consisted of all mothers with complicated grief disorder in 2019 in Karaj, Iran. This study was performed on 28 mothers who were selected through purposive sampling method and were divided randomly into intervention and control groups. The intervention group received spiritual-religious interventions while the control group did not receive any intervention. The data were collected through the inventory of complicated grief (ICG) and personal views survey questionnaire (PVSQ). Moreover, the collected data were analyzed in SPSS software (version 26) using the analysis of covariance.

    Results

    The results showed that spiritual-religious intervention has a significant effect on the complicated grief disorder (F=31.96, P=0.001) and psychological hardiness (F=39.09, P=0.001).

    Conclusion

    According to the findings, a spiritual-religious intervention can reduce complicated grief disorder syndrome and increase the psychological hardiness of mothers suffering from this disorder. Therefore, it is suggested to offer spiritual-religious interventions in clinical settings for people with complicated grief disorder.

    Keywords: Grief, Hardiness, Religion, Spirituality
  • Mahdi Pourkord, Fazlollah Mirdrikvand*, Amir Karami Pages 27-34
    Background and Objectives

    Nowadays adolescents as the human capital of every society, in addition to the pressures of transition from adolescence period, are affected by environmental pressures, such as poverty, violence, and substance abuse. Given these factors, resilience plays an important role in this period. The present study aimed to investigate the role of happiness, attachment styles, and religious attitudes in predicting the resilience of students.

    Methods

    This descriptive correlational study was performed on 354 students selected through the multistage cluster sampling method from the students of junior high schools in Najafabad, Iran. Data collection tools included the Oxford Happiness Questionnaire (1989), Attachment Style Questionnaire by Hazen and Shaver (1987), Religious Attitude Questionnaire by Barahani and Golriz (1975), and Connor-Davidson Resilience Scale (2003). In order to analyze the relationships between the variables and predict resilience, the Pearson correlation coefficient and stepwise regression analysis were used.

    Results

    Our findings showed that happiness, religious attitude, and secure attachment style had a significant relationship with the resilience of students (P<0.01). The results of the regression analysis revealed that the strongest predicting variables of resilience in students were happiness, religious attitude, and secure attachment style (P<0.01).

    Conclusion

    According to the results of this study, happiness, religious attitude, and secure attachment style could be regarded as important factors in the resilience of students.

    Keywords: Attachment styles, Happiness, Religious attitude, Resilience, Students
  • Ashraf Pahlevani Qomi*, Reza Tabatabaei, Akram Heidari, AbbasAli Vashiyan, Azadeh Asgarian, Elham Asa Pages 35-42
    Background and Objectives

    Intrauterine insemination (IUI) is one of the methods of infertility treatment. When is the best time to do this assisted reproduction procedure? There are many Islamic narrations about the appropriate time for fertilization in order to give birth to a physically, mentally, and spiritually healthy child. Therefore, this study examined the relationship between the time of IUI performance and its consequences according to Islamic narrations.

    Methods

    The present historical cohort study was conducted at an Infertility Center affiliated with the Academic Center for Education, Culture, and Research of Qom, Iran using the medical records of patients who underwent sex selection IUI procedure from 2011 to 2015. The data were collected using a researcher-made checklist consisting of demographic characteristics, factors affecting the pregnancy outcome in terms of medicine and narrations, as well as the pregnancy outcome. The collected data were analyzed in SPSS software (version 20).

    Results

    The findings indicated that the time of IUI performance based on Islamic recommendations and the pregnancy test result had a significant relationship (P=0.003). Moreover, the time of IUI based on Islamic recommendations had a significant relationship with pregnancy outcomes (P=0.023). The highest number of abortions and neonatal disorders were observed in pregnancies that had happened at the disapproved times according to the narrations (e.g., the end of the lunar month and when the moon is in Scorpio). Besides, the highest number of births of healthy infants happened when the insemination had happened at the recommended times (e.g., Thursday noon).

    Conclusion

    Due to the relationship between the time of IUI based on Islamic recommendations and the pregnancy outcome, it is recommended that IUI be performed based on Islamic recommendations and at times other than the disapproved times so that better results will be achieved in pregnancy. However, further studies are needed in this regard.

    Keywords: Abortion, Intrauterine, Insemination, Islam, Pregnancy outcome, Religion
  • Hossein Rostami, Shirin Zeinali*, Fereshteh Firoozi, MohamamdAli Ameri, Ayatollah Fathi Pages 43-49
    Background and Objectives

    Islamic work ethics is influenced by several variables, such as some psychological components. In this regard, the present study aimed to investigate the relationship of flexibility and resilience with Islamic work ethics.

    Methods

    The statistical population of the current descriptive-correlational study included all the employees of Shahid Mahallati Hospital in Tabriz in 2019.  A total of 200 individuals were selected using nonprobability convenience sampling and answered the questionnaires of resilience, flexibility, and Islamic work ethic. The obtained data were analyzed in SPSS software using the Pearson correlation coefficient and regression test. A p-value less than 0.05 was considered statistically significant.

    Results

    As evidenced by the obtained results, Islamic work ethic has a positive significant correlation with the components of resilience (personal competence (P<0.001), confidence in one’s instincts (P<0.003), positive acceptance of change and secure relationships (P= 0.001), control and spiritual influences (P<0.004) and the components of flexibility (task flexibility (P<0.008), skill flexibility (P<0.001) and behavioral flexibility (P <0.00)). It was also found that resilience with 60% and flexibility with 45% can predict Islamic ethics among the staff of Shahid Mahallati Hospital in Tabriz.

    Conclusion

    Considering the impact of resilience and flexibility components on Islamic ethics, it can be concluded that people with a high degree of resilience and flexibility demonstrate a stronger tendency and commitment to Islamic ethics.

    Keywords: Ethics, Flexibility, Resilience
  • Zahra Larigol, MohammadHassan Ghanifar*, Ghasem Aho, Fatemeh Shahabizadeh, Jalil Jarahi Pages 50-58
    Background and Objectives

    Islamic work ethics is influenced by several variables, such as some psychological components. In this regard, the present study aimed to investigate the relationship of flexibility and resilience with Islamic work ethics.

    Methods

    The statistical population of the current descriptive-correlational study included all the employees of Shahid Mahallati Hospital in Tabriz in 2019.  A total of 200 individuals were selected using nonprobability convenience sampling and answered the questionnaires of resilience, flexibility, and Islamic work ethic. The obtained data were analyzed in SPSS software using the Pearson correlation coefficient and regression test. A p-value less than 0.05 was considered statistically significant.

    Results

    As evidenced by the obtained results, Islamic work ethic has a positive significant correlation with the components of resilience (personal competence (P<0.001), confidence in one’s instincts (P<0.003), positive acceptance of change and secure relationships (P= 0.001), control and spiritual influences (P<0.004) and the components of flexibility (task flexibility (P<0.008), skill flexibility (P<0.001) and behavioral flexibility (P <0.00)). It was also found that resilience with 60% and flexibility with 45% can predict Islamic ethics among the staff of Shahid Mahallati Hospital in Tabriz.

    Conclusion

    Considering the impact of resilience and flexibility components on Islamic ethics, it can be concluded that people with a high degree of resilience and flexibility demonstrate a stronger tendency and commitment to Islamic ethics.

    Keywords: Ethics, Flexibility, Resilience
  • Alireza Armani Kian, Mehdi Fathi, Zahra Moeen, Bahram Rostami, Seyed Zein AlAbedin Safavi, Ehsan Fakour* Pages 59-67
    Background and Objectives

    Recognition of the factors associated with drug abuse in students can have a significant impact on the prevention of their tendency towards substance abuse. Therefore, the present study was conducted to determine the relationship of the tendency towards substance abuse with spiritual and psychological well-being in students of Zanjan University of Medical Sciences.

    Methods

    This descriptive-correlational study was performed on undergraduate and doctoral students (n=1759) of Zanjan University of Medical Sciences in the academic year of 2016-17. The sample size was calculated using the Cochran formula and was estimated at 315 subjects who were selected through the random sampling method. The data were collected using a substance abuse questionnaire which was based on Minnesota multiphasic personality inventory-2, psychological well-being questionnaire by Reef, and spiritual well-being questionnaire by Paloutzian and Ellison. Out of 315 distributed questionnaires, 295 questionnaires were completely filled and returned. The data analysis was performed using descriptive statistics, Pearson correlation, and multiple linear regression tests.

    Results

    According to the findings, there was a significant relationship between the variable of total spiritual well-being and the tendency towards substance abuse and the components of addiction potential and acknowledgment (P<0.05). Moreover, it was confirmed that there was a relationship between personal growth and addiction acknowledgment (P<0.05). Furthermore, the component of self-acceptance had a correlation with the tendency towards substance abuse and addiction acknowledgment (P<0.05). Besides, spiritual well-being, religious well-being, and the component of self-acceptance can predict and explain the variable of the tendency towards substance abuse to 26%, 19.9%, and 18%, respectively. In addition, the two components of personal growth and self-acceptance were able to explain the addiction acknowledgment to 19.6% and 18.4%.

    Conclusion

    Finally, it can be concluded that self-acceptance and spiritual well-being are predictors of the tendency towards substance abuse in students.

    Keywords: Medical Students, Psychological Well-being, Spiritual Well-being, Tendency Towards Substance Abuse